Saudi považujú toto miesto za prekliate, pretože
v posvätnom Koráne sa píše v súre Al Hidžr (územie ležiace medzi Medinou
a Sýriou):
15:80 Aj obyvatelia al Hidžru
posla Nášho za klamára vyhlásili.
15:81 Tiež sme priniesli svoje znamenia,
oni sa však odvrátili.
15:82 Prihotovili si príbytky v horách
aby boli v bezpečí
15:84 Včas ráno ich však stihol trest.
(Korán, preklad Helena Hoghová, Lívia Muntágová, 2001)
Kamenári z národa Thamudov, ktorí boli predkami
Nabatejcov v tejto oblasti, zanechali mnoho plastík na svahoch hôr.
Thamudi boli takí bezbožní, že zabili vyjadrenie božej milosti, gravidnú
ťavu dávajúcu mlieko celej spoločnosti, ktorú dostali od proroka Saleha.
Rovnako ako Sodomu v Biblii, aj Madain Saleh, mestá nepresvedčených,
postretol deň skazy, pretože odmietli načúvať správnej ceste, ktorú
im vyložil Saleh. Strašná púštna búrka ich zmietla a zanechala po nich
len ich kamenné hrobky. Ako dôsledok týchto veršov pravoverní Saudi
odradzujú ostatných moslimov ako aj nemoslimov od návštevy tohoto miesta.
Teraz už rozumiem, prečo mi môj arabský kolega povedal, že tam nikdy
nebol a nech tam radšej ani nejdem. V júli roku 2008 bolo Mada'in Saleh
zapísané na Zoznam svetového dedičstva UNESCO.
Ranný odlet z Rijádu meškal nejakých 10 minút.
Okrem jednej austrálskej rodinky osádku lietadla smerujúceho do severozápadného
mesta Tabuk tvorili Saudi. Naozaj som poslednú noc toho veľa nenaspal.
Zvedavosť ma držala pri vedomí. Možno cestovná horúčka. Tak toto sa
mi už nestalo ani sa poriadne nepamätám. Cestou som v lietadle na pár
minút zaspal. Už počas letu bolo vidieť, že púšť smerom na sever je
iná ako v okolí Rijádu. Viac hôr, viac piesočných dún. Pristáli sme.
V Lonely Planet som sa dočítal, že Tabuk je miestom, kde sa nachádza
veľká vojenská sila Saudskej Arábie. Tak som neriskoval a žiaľ z letiska
nemám žiadne fotografie. Letisko je to naozaj maličké. Príletová hala
bola vlastne len taká väčšia čakáreň, aké som už videl aj na našich
autobusových staniciach v menších mestách. Pás s batožinou bol jeden
a začínal sa za stenou čakárne niekde vonku. Chvíľu to trvalo a objavil
sa môj batoh. Šoféra, ktorý ma mal previezť do Al Ula, som zatiaľ nevidel.
Znenazdajky sa objavil práve, keď som si zložil batoh z pásu. Pre neho
asi nebolo ťažké uhádnuť, že čaká mňa keďže okrem mňa tam bola nearabská
len tá austrálska rodinka. Tak ma naložil do auta a čakali sme a čakali.
Po asi desiatich minútach môj sprievodca vystúpil z auta a išiel niečo
debatovať s dákym policajtom, ktorý sa medzitým objavil a zaparkoval
za nás. Tento nás sprevádzal až na kraj mesta Tabuk. Vyzvedal som, či
niečo nie je v poriadku, ale keďže môj sprievodca nehovoril veľmi dobre
po anglicky, dozvedel som sa len, že "Security. European. American."
Tak som zvyšok cesty ako sa popri nás približne každých 50 km menila
hliadka premýšľal, či ide o bezpečnosť moju alebo bezpečnosť Saudskej
Arábie predo mnou. Napadali mi veci, že dávajú pozor, aby som si to
ako cudzinec nenamieril do nejakých tajných oblastí, ktoré sa asi nachádzajú
cestou. Naši sprievodcovia však boli veľmi milí. Pre jednotlivých zmenách
sa vždy prišli pozdraviť, vypĺňali rôzne formuláre a vždy na kontrolných
bodoch čosi zapisovali a opisovali z môjho pasu. Tak nám cesta trvala
asi 5 hodín, ale na to, že sme prešli cca 500 km to nebolo až také zlé.
Po príchode do hotela som stretol Ralfa. Vraj on včera cestou z Mediny
mal rovnakú ochranku, ibaže vzhľadom na to, že cestoval neskoro v noci,
patrične neochotnú. Vraj ho najprv vôbec nechceli nikam sprevádzať a
vyzývali ho, aby na noc nikam necestoval. Nakoniec však po šiestich
hodinách cesty a 400 km dorazil o druhej ráno do Al Ula. Práve keď som
prišiel, mal hodinu do odchodu na poobedňajšiu vychádzku. Debatovali
sme, že by som sa k nemu pripojil, avšak bol som naozaj už veľmi unavený.
Nedalo mi to však a pridal som sa. Najprv sme s naším sprievodcom preverovali,
či je moje povolenie na návštevu Al Ula platné na jedeň alebo na dva
dni. Zistili sme, že síce je platné dva dni, avšak na dni 8.8. a 9.8.
Sprievodca Ahmed z Čadu vravel, nech sa pridám, že to pri vstupnej bráne
vybaví. A ako povedal, tak aj urobil. Pustili ma na prehliadku, aj keď
som nemal na tento deň platné povolenie. Ralf to len komentoval s úsmevom,
že toto by v Nemecku bolo nemožné. Odpovedal som mu, že viem. Na vstup
do areálu je potrebné toto povolenie, ktoré sa dá vybaviť v rijádskom
Národnom múzeu, alebo ho zabezpečí miestny hotel. Vydávajú ho bez poplatku.
Úžasné. To je jediné, čo ma napadlo po prvých metroch v areáli Mada´in
Saleh. Áno bol som predtým v Petre, ale monumenty v Mada´in Saleh sa
rozkladajú na oveľa väčšom priestore. Sú ohraničené neuveriteľnou scenériou
okolitých hôr. Začal som prehliadku tejto úžasnej pamiatky vlastne od
konca. Pretože slnko dopadá poobede z inej strany ako ráno, je dobré
aj prehliadku rozdeliť na rannú a poobednú časť, podľa toho z ktorej
strany na hrobky dopadá svetlo. Prvú
sme si prezreli oblasť, ktorá podľa informácií slúžila ako obradné miesto
(Diwan). Nachádzali sa tam výklenky, v ktorých boli asi v dávnej minulosti
vyobrazenia alebo sošky bohov, ktorých miestni ľudia Nabatejci uctievali.
Vraj mali tých bohov desať. To znázorňujú tie schody vytesané nad vchodmi
do hrobiek. Videli sme miesta, na ktorých vykonávali rituálne obete.
Rovnako sme videli miesto a systém ako zachytávali dažďovú vodu, zvádzali
ju pomocou rýh vytesaných v skalách do veľkej zásobarne, pôvodne hlbokej
asi 10 metrov. Väčšiu časť výskumu v tejto časti vykonala nejaká Francúzka.
Odiaľto stále sprevádzaní policajnou hliadkou sme sa vydali pozrieť
si Qasr Al Bint. Pokračovali sme k Qasr Al Farid (= Výnimočná). Výnimočná
preto, že bola vytesaná do jedného samostatného kusa kameňa. Výnimočná
aj výzdobou a zjavne nedokončená vo svojej spodnej tretine. Nie je známe,
z akého obdobia pochádza, avšak na tabuľke, ktoré sa nachádzajú na všetkých
hrobkách bolo vyryté: "... pre Hayyana syna Kuzza a jeho potomkov."
Odtiaľto sme popri oblasti C zamierili preč, pretože sa blížila šiesta
hodina a areál zatvárajú pred súmrakom práve o šiestej. Vyrazili sme
na prehliadku okolia. Na T-križovatke pri výjazde z Mada´in Saleh sme
sa dali doľava a cez dedinu Karaker sme prešli až k Al Ula. Po ceste
smerom na Tabuk sme sa prešli k skalnému útvaru pripomínajúcemu obrovského
kamenného slona. Nachádzala sa tu aj pláň, kde boli rozhádzané pneumatiky
v tvare akejsi dráhy. Vraj sa tam konajú konské dostihy. Na jeden deň
práve dosť, avšak Ahmed nám chcel ešte predviesť západ slnka na vrchu
nad Al Ula a výhľad na mesto a celú priľahlú oblasť. Museli sme sa vyštverať
strmými serpentínami vysoko nad mesto. Ale výhľad stál za to. Ráno to
musí byť úžasné. Predsa len my sme mali už trochu tmu.
8.8.2008
Policajné doprovody nariadil kráľ po tom, čo pred dvoma rokmi tu členovia
Al Kaidy zastrelili francúzsku skupinu turistov. Sprievodca mi dnes ráno
vravel, že im vtedy aj miestni policajti navrhovali doprovod, oni však
trvali na tom, že chcú okrem prvej noci všetky stráviť v púšti. Tak s
nimi dve noci v púšti strávila polícia. Dve noci prežili, tretí deň na
ceste po starej trati železnice Al Hedžaz, kde neboli sprevádzní policajnou
hliadkou, zastavila nejaká miestna partia a všetkých chlapov a jedného
malého chlapca postrieľali. Prežili z tej skupiny len ženy a deti. Jedna
bežala celá krvavá 3 km k najbližšej ceste, kde jej zastavil nejaký Arab,
ktorý aj napriek tomu, že nerozumel po francúzsky pochopil, čo sa stalo
a privolal pomoc. Žiaľ postrieľaným turistom už pomoci nebolo, tak aspoň
zachránili skolabované ženy a deti, ktoré celú katastrofu prežili. Dvoch
z trojice vrahov chytili a sťali, tretí - vraj vodca - ušiel a stále sa
skrýva. Pri zatýkaní vraj zastrelili aj jedného policajta.
Tak nás (mňa a Ahmeda) dnes opäť sprevádzal ochrankár tentoraz s kalašnikovom.
Prehliadku sme chceli začať pri Qasr Al-Sani. Ale nezačali, pretože tam
bola nejaká arabská rodinka s kopou žien, tak sme sa pobrali ďalej. Sem
sa ešte vrátime. Pokračovali sme cez Al Churaymat. Nachádza sa tu približne
53 hrobiek. Rôzna výzdoba však bola do značnej miery poškodená poveternostnými
vplyvmi. Aj napriek tomu je neuveriteľné, ako dobre sú tieto diela zachované
aj po toľkých storočiach. Pokračovali sme k oblasti A. Táto sa rozlieha
v okolí Nabatejskej studne. Nasledujúca zastávka, stará stanica železnice
Al Hedžaz. Táto spájala Damašk s Medinou a mala umožniť jednoduchšiu cestu
moslimov počas pútí do Mekky. Otvorili ju 1. septembra 1908 a prepravila
30.000 cestujúcich do roku 1912. Do roku 1914 stúpol počet prepravených
pútnikov na 300.000 ročne. V dobe prvej svetovej vojny ju využívali aj
turecké jednotky na prepravu vojakov a techniky. Počas vojny utrpela rozsiahle
škody pri bombardovaní. Nakoniec prepravila za dobu svojho krátkeho pôsobenia
skoro jeden a pol milióna cestujúcich. Rokovania v 20. storočí o jej obnove
boli neuspešné - až doteraz. Odtiaľto sme sa vybrali pozrieť druhú stranu
Qasr Al Bint, na ktorú práve v tejto dobe dopadalo správne svetlo. Zastavili
sme sa aj v oblasti C. A nakoniec, čo malo byť na začiatku, Qasr Al Sani.
Na hrobke je dátum kedy bola vytvorená. Apríl 17. roku panovania Nabatejského
kráľa menom Aretas (marec – apríl 8 n.l.). To bolo Mada´in Saleh. Pohrebisko
Nabatejcov, mladšia sestra Petry. Podľa slov sprievodcu to vyzerá, že
nikto zo Slovenska v ich hoteli ubytovaný predo mnou nebol. Vedel iba
o dvoch Češkách pracujúcich v Rijáde. Je tu však ešte jeden hotel. Ktovie,
vyzerá to tak, že na tomto mieste som bol pravdepodobne ako prvý zo Slovenska.
A ak nie prvý, určite jeden z prvých. Zvláštny pocit.
O piatej sme sa s Ahmedom opäť stretli vo vestibule. Tentokrát naše
kroky zamierili do starej časti mesta Al Ula. Podľa Ahmedových slov
je toto mesto postavené z nepálenej hliny 300 rokov staré. Ľudia ho
však definitívne opustili pred tridsiatimi rokmi. Dokonca tam bol akurát
nejaký Saud a Ahmed zachytil, že hovoril synovi, že sa idú pozrieť na
dom jeho starých rodičov. Domy boli usporiadané tak, že na poschodí
a na strechách žili muži a v prízemiach ženy. Zároveň prízemia boli
zariadené tak, že jednotlivé domy boli pospájané chodbami, kadiaľ mohli
chodiť len ženy a keďže tieto prechody mali aj strechy, nikto ich nevidel.
Neuveriteľné. Na kopci nad starým mestom býval šéf mesta. Za cestou
boli palmové sady. Staré rozdelenie políčok postupne búrajú a idú zasadiť
nové palmy, tak aby celé údolie bolo zelené. Domy starého mesta postupne
opravujú. Vraj sú robotníci Egypťania a Jemenci. Ahmed ma previedol
ešte po nejakej hlavnej ceste a na stene, ktorá ju lemovala, mi ukazoval
staré nabatejské alebo ešte ranejšie nápisy a maľby. Odtiaľto sme sa
premiestnili pod horu, kde mali zriadené hrobky Dedanci. Toto miesto
je pre návštevníkov uzavreté, ale aspoň sme nahliadli cez plot a odfotil
som pár obrázkov.
Po celom meste a okolí sa nachádzajú oplotené územia, kde sa vraj nachádzajú
ďalšie poklady, avšak zatiaľ saudská vláda neorganizuje ich odkrývanie.
Všade je uvedené, že je tam zákaz vstupu, ale podľa Ahmeda ľudia tam
v noci zvyknú tajne hľadať na vlastnú päsť, a keďže sa s nálezmi nemôžu
pochváliť pred vlastnými úradmi, snažia sa tieto nálezy vyviezť do zahraničia.
Snáď tu ešte niečo zostane aj na dobu, keď začne vykopávky organizovať
saudská vláda.
Takže zajtra vstávam o piatej a o šiestej vyrážame s Ahmedom smer Al
Wedžh. Pôvodne mal ísť so mnou Abdul-Raham, ktorý ma sem priviezol z
Tabuku, avšak po problémoch, ktoré mal Ralf s neanglicky hovoriacim
šoférom na svojej ceste do Mekky na letisko - nechceli ho pustiť na
letisko cez mesto ako nemoslima - sa Ahmed rozhodol, že radšej pôjde
so mnou on. Aj tak dobre. Je nakoniec veľmi dôležité stihnúť lietadlo
načas, inak som vážne v problémoch.
9.8.2008 Zase
som nemohol poriadne spať. Asi to bolo tým, že som sa obával, aby som
nezaspal. Nad ránom som bol každú chvíľu hore. Ešte som tesne pred odchodom
urobil rannú fotografiu skaly, ktorá sa ponáša na ženu pozerajúcu do neba.
S Ahmedom sme sa zhodli, že to asi nebude Saudka, pretože zjavne nemá
abáju. Vyrazili sme podľa plánu krátko po šiestej. Výborne, začiatok sa
vydaril. Prešli sme celým mestom Al Ula a vydali sa na Al Wedžh. Krásna
scenéria údolí v piesočných horách postupne mizla za nami ako sme opúšťali
oázu v okolí Al Ula. Zaspal som a zobudil som sa, až keď sme zastali.
Vraj naši policajti už ďalej ísť nechcú. Tu sa máme stretnúť s tými, ktorí
nás majú sprevádzať na druhej časti cesty. Avšak, čuduj sa svete, neboli
tam. Tak Ahmed zanietene debatoval s naším doprovodom, že nemôžeme čakať,
kým prídu, pretože potrebujem stihnúť lietadlo, nech idú s nami ďalej,
až kým nestretneme doprovod z Al Wedžh. Bolo 95 km do Al Wedžh a my sme
sa teda vybrali ďalej. Cestou sme prechádzali množstvom serpentín ako
sa cesta vlnila údoliami, míňali sme stáda tiav z času na čas majestátne
prechádzajúcich krížom cez cestu. 45 km pred Al Wedžh sme zbadali oproti
sa rútiť obrovskou rýchlosťou policajné auto. Zastali sme rovnako ako
on. Zmena. Tu sme sa rozišli s ochrankou z Al Ula a ďalej nás sprevádzal
policajt z Al Wedžh.
Do mesta sme dorazili veľmi skoro. Presne tak som to plánoval. Aj s rezervou.
Keďže ešte ostalo trochu času, policajt nás previedol po meste po pobreží
a na letisko. Od Ahmeda som sa dozvedel, že nás vraj volal na obed, keďže
ešte bolo dosť času. Našťastie sme nešli, tak nám aspoň kúpil kekse a
džúsy. Ktovie, či by som kvôli tomu obedu stihol lietadlo. Inak Ahmed
tvrdil, že Saudi aj preto chodia dovolenkovať do zahraničia, pretože tak
ich ženy majú slobodu. Môžu tam odložiť burky a abáje a splynú s okolitými
Arabkami a nikto ich na ulici nebuzeruje. Letisko v Al Wedžh je len také
úplne maličké. Podobne ako v Tabuku. Celkom som tam urobil poprask svojou
prítomnosťou. Jednak tam už asi dávno žiadny cudzinec nebol, jednak som
prišiel veľmi skoro, a v neposlednej rade ten petrolejový horák v batohu
nedal pokoj ochranke letiska. Upokojili sa, až keď sa pozreli do batohu
a zistili, že je prázdny. Na letisku bolo jedno jediné lietadlo, po odlete
ktorého si nasledujúce dve hodiny na prázdnej dráhe skúšal pristátia a
štarty nejaký vojenský pilot s veľkým nákladným lietadlom. V Džidde som
čakal už len asi hodinu. Policajt na letisku pri kontrole môjho pasu sa
ma pokúsil vydesiť, že nemám platné víza, ale jeho kolega dal veci na
pravú mieru a pustil ma ďalej do čakacej haly letiska. Odkedy sme tu boli
pred vyše mesiacom s Tomazom sa veci zmenili a dali do prevádzky peknú
novú odletovú halu. Hodina a niečo cesty do Rijádu ubehla rýchlo. Striedavo
som spal a bol hore. Vedľa mňa sedel obrovský chlap, ktorý prečnieval
na moju sedačku. Hodinu sa to dalo vydržať, ale dúfal som, že pri lete
do Paríža dopadnem lepšie. Na letisku v Rijáde som čakal skoro 6 hodín
do odletu. Nuda. Čo však bolo horšie, preťažením kufra som si roztlačil
kolečká, nevraviac o tom, že mi pri jednotlivých letoch už dosť dôsledne
zničili kufor ako taký. Zatiaľ chvalabohu drží pohromade.
Márne som dúfal v lepšieho spolucestujúceho v lietadle do Paríža, opäť
som sa spálil. Môj nadrozmerný arabský prísediaci bol zjavne ešte -násťročný.
To mu však nezabránilo mať také rozmery, že sa ledva zmestil do sedačky.
Samozrejme, že prečnieval na všetky strany sedadla. A to sedel v strede.
Spánok nakoniec všetko vyriešil. Prestup v Paríži a už len krátky prelet
domov k Lucke. Zastihol som ju ešte keď spala. Po troch mesiacoch koniec.
Alebo, no, veď uvidíme.